Kupka - Bile rytmy

Dřevoryt na papíře (kolem 1920), 25×40 cm, 47×61 cm (s rámem),
signováno vpravo dole v tisku, vlevo dole razítkem Kupka.
původ: aukční síň Praha
podobný motiv publikován v monografii Ludmily Vachtové, František Kupka, Odeon, 1968

vystaveno
Francouzský institut Praha, 14.9.-3.11.2016

nejvyšší dosažená aukční cena za obraz – 56 mil czk v roce 2012, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha
nejvyšší dosažená aukční cena za grafiku – 8 tis usd, Sotheby’s New York
nejvyšší známá dosažená cena za grafiku v galerijním prodeji – 500 tis czk v roce 2016, Praha

Grafiky a řady kvašů zabývající se bílými liniemi na černém podkladu spadají do Kupkova přípravného období před jeho zásadním manifestem abstrakce Čtyři příběhy černé a bílé. Konkrétně tento dřevoryt má většinu společných rysů s kvašem Bílé rytmy na černém z roku 1920 publikovaném
v monografii Ludmily Vachtové; v aukcích se ale také nabízí jen pod názvem Kompozice. Málokdy je Kupka ve svých experimentech s čárou tak úsporný jako v tomto dřevorytu – grafika připomíná experimentální hudební záznam, kterým se umělci v praxi zabývali až mnohem později v 60. letech. Kupkova linie je na rozdíl od jiných abstrakcí méně strukturovaná a působí téměř náhodně, jako by autor opravdu přímo reagoval na bezprostřední zvuk svého okolí – hudbu či ptačí zpěv.
V českých i světových aukčních síních byl dřevoryt zaznamenán zcela výjimečně.

Máte zájem o toto dílo? Napište nám.